Mengisi masa lapang dengan aktiviti blogging.

Saturday, August 23, 2008

pokok "mati hidup semula"

Pernah tengok pokok "mati hidup semula"??
Kenapa nama dia mati hidup semula? mungkin disebabkan rupa fizikalnya yg telah kering, macam rumput kering kena panas matahari, dgn warna yg telah perang..kalu dgn pandangan mata normal biasa..mungkin dikatakan pokok tsb sudah mati....tetapi tiba-tiba boleh berubah warna jadi hijau kembali dan segar bila disiram dengan air yang panas..kalau pokok biasa jika disiaram air panas..tentu saja jadi kecut dan mati..tapi pokok ini sangat ajaib..
pelik..aku pun pelik bila tengok pertama kali...Subhanallah..
Pokok di dibeli oleh ayah&mak aku di expo MAHA kat mardi hari selasa lepas.
Drp apa yg diberitahu oleh penjual pokok itu, air rebusan pokok ini boleh dibuat ubat sakit pinggang, sakit kulit dan macam-macam lagi. Pokok ini berasal dari kawasan gunung berapi..kalu tak silap di filipina ..ianya hanya boleh hidup segar dikawasan yg panas exstrem sahaja.
Sejak dibawa balik drp expo lepas, aku biarkan saja pokok tu di tengah panas, dlm keadaan kering. Pagi tadi aku teringat pasal pokok tu...terus aku ambil air panas dan siram...kena saja air panas, ia terus kembang dan berubah kehijau-hijauan..Nanti nak upload gambar dlm ni..skrg takde camera lah.

0 responds:

Iklan Tepi

Catatan Pelawat

Stats