Mengisi masa lapang dengan aktiviti blogging.

Sunday, February 28, 2010

DIY regulated power supply

Aku ingat, dah lebih 10 tahun aku buat unit power supply ni. Component utama adalah IC LM317T dan beberapa component lain seperti transformer, fius, resistor, capacitor & LED. Output voltage boleh adjust drp 3V hingga 15V. Current aku tak tau berapa mA.
Circuit diagram PS ni aku jumpa dalam EPE magazine. Berpandukan diagram dalam mag tu, aku cari component dan design.
Dulu, aku memang suka buat projek2 elektronik sebab minat. Ada lagi 2-3 projek yg aku buat, masih ada dalam simpanan seperti pemancar radio, running light, timer using IC 555 dsb.

Tadi bila ON modem utk masuk internet, semua LED tak menyala. Check punya check, rupanya power supply dah 'kong'. Power tak masuk ke modem. Masa ni lah bergunanya PS yang aku buat dulu. Terus aku selongkar kotak antik barang2 purbakala, cari balik PS tu. Nasib baik masih boleh berfungsi.

3 responds:

MaaG @ Zie said...

demo pun ada power supply ni..kawe pun dok ada lagi..banyak jasa tu masa dulu2 tu....madee tlg update address blog kawe to www.maagdesign.net kat kaki blog widget tu

9w2yzi said...

nuyu jgn bui anak daro demo adjust ps tu... kea berasap pulok modem tu...

madeeaziz said...

nuG..wlaupun kedai ada bnyk jual PS ni, tapi buat sendiri memberi lebih kepuasan..kw update doh kaki blog widget tu..patutlah lamo xupdate..rupanya sudah bertukar domain.

mat yuh,kawe pusing muko dio alah ke dinding sbg langkah2 keselamatan..xsir wi anok daro kawe napok tmpt adjust power..kalu napok, mmg dia main tuh..

Iklan Tepi

Catatan Pelawat

Stats